18 dec. 2012

Årskrönika 2012


En årskrönika så här på slutet av 2012 är väl på sin plats! Då isen ligger även på de större sjöarna så lär det väl inte bli någon isättning av båten mer detta året. 2012 går på många sätt till historien för min del. Ett omvälvande år med många vackra gäddmadammer i famnen! Samtliga återutsattes å samtliga var vid gott mod! Några var griniga, några var rent av sura. Den största å vackraste av dem glömmer jag inte!!! Hoppas att hon står på samma ställe 2013, för jag tänker helt klart fånga henne igen…. Och igen, och igen……
krönikan fortsätter nedan

Efter den tragiska händelsen i Västra Silen så fick jag möjligheten att bjuda min gamle far på ett sjukt kul fiske efter regnbåge. Jag har länge önskat att ta med honom på ett givande fiske och ville finna något som han aldrig skulle glömma. Möjligheten infann sig och jag lyckades tjöta med gubben motvilligt. Han var salig, och slutkörd redan efter en liten stund. Jag gjorde tre isättningar totalt efter regnbågen och sedan gick jag snabbt över till gädda igen.
krönikan fortsätter nedan

Något PB på gädda blev det inte i år. Års PB ser ut att stoppa på 9,7 kg. Ny art blev det dock. Kanske anmärkningsvärt att jag inte förr lyckats få upp en röding, men så var fallet tills jag lyckades få upp ett vackert exemplar detta året.
krönikan fortsätter nedan


Vad gäller årets investeringar så utmärker sig även 2012 på denna punkt. Ny båt, motor, trailer, spöhållare, paravaner, båtspön, rullar …… listan kan göras längre. Detta har dock helt klart gjort att fisket har flyttats ett steg framåt och mot nya vatten.
krönikan fortsätter nedan


Sjön Lelång är helt klart värd att nämnas i denna krönika. Äntligen börjar jag få kläm på denna annars så knepiga sjö (enligt mig) Många gånger har jag svurit ve och förbannelse å omnämnt sjön som Döda havet, men nu börjar jag få koll på dels gäddfisket, men även vad gäller Lax/Öring så börjar det ta sig och gå åt rätt håll. En fin avslutning på trollingfisket fick jag för några veckor sedan. När isen går upp är jag där igen! Inget snack…


Sjön gör mig lugn, sjön ger mig frid, sjön lär mig att förstå………………

SKITFISKE 2013